Adem -en ontspanningstherapie

Dr. J. J. van Dixhoorn is arts, wetenschapper en opleider en heeft in de afgelopen 30 jaar een methode Van Dixhoorn ontwikkeld met elementen uit diverse oosterse en westerse stromingen.

Ademtherapie

Ademtherapie is het helpen herstellen van een natuurlijke en ontspannen adembeweging, die door het gehele lichaam voelbaar is. Ademtherapie is niet het corrigeren van een verkeerde ademhaling. De methode Van Dixhoorn biedt mogelijkheden aan om te laten voelen hoe het ademen makkelijker kan. Uitgangspunt is de kwaliteit van de adembeweging. Deze bewerkstelligt de luchtuitwisseling (adem’haling’), maar speelt ook een rol in de houding en beweging, de expressie en het zelfbeeld van mensen. Tevens hangt de adembeweging nauw samen met zowel de lichamelijke conditie en gezondheid als met het lichaamsgevoel en de stemming. Een meer ontspannen en efficiënte adembeweging toont zich onder meer als een vloeiende, gelijkmatige beweging over de gehele romp. Deze is waarneembaar in de borst en buik, maar ook in de rug en het bekken. Het gehele lichaam kan betrokken zijn bij de adembeweging en leidt ter bevordering daarvan tot een meer ontspannen beweging. Deze beweging voelt veelal ruimer en gemakkelijker aan en heeft vaak een gunstige invloed op het lichamelijk en geestelijk functioneren.

Ontspanningstherapie

Ontspanningstherapie is het bewust worden en leren hanteren van lichamelijke en mentale gespannenheid.

Verloop van een individuele behandeling

Tijdens deze behandelingen onderzoeken we welk probleem de verhoogde spanning bij jou veroorzaakt. Je leert via aandacht, voorstelling, houding, beweging en ademhaling of een probleem samenhangt met een verhoogde spanning en je leert hoe deze door jezelf verminderd kan worden. De oefeningen en instructies kunnen zowel liggend, zittend of staand zijn. Ze zijn in principe voor iedereen uitvoerbaar en sluiten aan bij houdingen in het dagelijks leven zodat je deze oefeningen thuis en op het werk kunt uitvoeren. Soms pas ik handgrepen (zachte manuele technieken) toe.
Tijdens de therapie krijg je inzicht in hoe je met spanning omgaat en leer je hoe je zelf de spanning kunt reguleren, zodat er balans ontstaat tussen spanning en ontspanning.

Duur van de therapie: kortdurend, meestal zijn 4 tot 6 behandelingen voldoende. Er is geen verwijsbrief van de huisarts nodig.

Indicaties

De methode wordt toegepast bij vier categorieën van gezondheidsproblemen:
1. Spanningsgerelateerde problemen: klachten zonder somatische oorzaak, zoals hyperventilatieklachten en gespannenheid, maar ook vermoeidheid, hoofdpijn, slaapproblemen, burn-out.
2. Psychische problemen: vooral bij angst, maar ook depressie, fobieën, paniek, traumaverwerking.
3. Functionele problemen van houding, adem, stem en beweging: zoals rug- en nekklachten en ademproblemen, maar ook scoliose, verbetering rompbalans, chronische pijn, RSI, whiplash, stemproblemen.
4. Spanningsproblemen met specifieke somatische oorzaak: klachten bij hart- en longpatiënten, maar ook bij mensen met neurologische of inwendige orgaan problemen.

Meer informatie over de methode: www.methodevandixhoorn.com